Omleiding Helweg Boxtel bij werkzaamheden vispassage Kleine Aa

15-05-2013

Maandag 13 mei is Waterschap De Dommel, bij brug aan de Helweg in Boxtel, gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de tweede vispassage in de beek de Kleine Aa. Deze vispassage maakt deel uit van het beekherstelproject tussen de Kapelweg en de Helweg. Aannemer Wolfs B.V. uit Oisterwijk voert het werk uit. Voor het uitvoeren van het werk is de Helweg van dinsdag 21 mei tijdelijk afgesloten voor verkeer. Deze wegafsluiting duurt ongeveer 14 dagen. Er wordt een omleidingsroute ingesteld die ter plaatse met borden staat aangegeven. Alle verkeer, dus ook voetgangers en fietsers, van en naar de Uilenbroek of de Nergena kunnen via de Kapelweg hun bestemming bereiken.

 Voor een uitvergroting klik op bovenstaande afbeelding

Beekherstel Kleine Aa
Tussen de Kapelweg en de Helweg in Boxtel is de beek over een lengte van 1,5 km hersteld. Het resultaat is een natuurlijke, smalle, door het landschap kronkelende, beek. Door deze aanpassingen is er meer variatie in stroming. Dit is goed voor de kwaliteit van het water en de natuur eromheen. De eerste vispassage, te zien vanaf de Kapelweg, is in 2011 al aangelegd. Dit is een variant met stortstenen. De tweede vispassages bij de Helweg heeft langer op zich laten wachten, omdat dit een ingewikkelde Vertical Slot variant is
 
Vertical Slot vispassage
“We willen een goed functionerende vispassage aanleggen,” legt Nicola Jansen, projectmedeweker bij Waterschap De Dommel, uit. “Omdat de stuw bij de Helweg moet blijven staan, kiezen we voor een zogeheten Vertical Slot Vispassage. Dit is een langwerpige betonnen buis met tussenschotten met doorstroomvensters die zo een aantal kamers vormen waar de vissen even op adem kunnen komen voor het volgende ‘stapje’. Het water uit de Kleine Aa stroomt hier doorheen en vormt een lokstroom voor vissen. Instinctief weten ze dan welke richting ze op moeten zwemmen. De vissen zwemmen zodoende ‘zigzaggend’ stroomopwaarts door de buis en passeren zo de stuw.” Nicola vervolgt: “De constructieberekeningen voor deze uitvoering namen meer tijd in beslag dan we oorspronkelijk dachten. We hadden dan ook nogal wat eisen: de vispassage moet ondergronds 80 cm hoogteverschil van het waterpeil overbruggen, stevig verankerd in de grond zitten, mag niet verzakken én de constructie van de brug mag niet beschadigd worden.”


Voor een uitvergroting klik op bovenstaande afbeelding
 
« Terug