Ideeën genoeg voor natuurspeelplaats in Esch

08-12-2014

Klimbomen, glijbanen, boomhutten en een waterspeelplaats. Wie kinderen vraagt hoe zij het liefste buiten spelen, hoeft niet lang op antwoord te wachten. Dat geldt ook voor de kinderen van de Willibrordusschool in Esch.

In de plannen voor de herinrichting van de Essche Stroom in Esch komt er, achter de basisschool, een natuurzone. In gesprekken met het waterschap hebben verschillende bewoners, eerder dit jaar, suggesties gedaan om in die natuurzone ruimte te maken voor natuureducatie en speelgelegenheid.

Ideeën genoeg
Sinds juli is er overleg tussen het waterschap, de school én de kinderen over de manier waarop dat het beste zou kunnen. Na een toelichting van Hans Koekkoek en Lenneke Woltermann  in alle klassen over het idee om een natuurspeelplaats te gaan maken, hebben de kinderen heel hard meegedacht. Want hoe maak je een natuurspeelplaats gaaf, mooi, toegankelijk en veilig? En zou je er ook iets kunnen leren over de natuur? Daar zijn veel ideeën uitgekomen. 

Maquettes
Op 14 november zijn alle ideeën bij elkaar geknutseld tijdens de jaarlijkse Willibrordusdag. En afgelopen donderdag zijn de maquettes gepresenteerd. Er was een levendige, interactieve tentoonstelling in de Willibrordusschool. Ouders, opa’s en oma’s, ooms en tantes, iedereen was welkom om te komen kijken en luisteren naar de ideeën van de kinderen. Van iedere groep stonden er leerlingen met een enthousiast verhaal over wat er gemaakt was.

“Een vijver in de vorm van een walvis, hoe cool is dat!”
“En een vlot over de Essche Stroom, maar dan moeten de kleintjes wel onder begeleiding hoor”.
“En vanuit deze boomhut, kun je met een kabelbaan zo in een schuilgrot verdwijnen.”
“Chillplek, verboden voor ouders, hihi”.

Brieven
Enkele leerlingen hebben ook bedankbrieven geschreven “Aan de mensen van het waterschap”, omdat ze mee mochten denken. En er nu al zin in hebben! Ontzettend leuk, dat enthousiasme!

 

Ontwerpkaarten
Vele ouders waren niet alleen geïnteresseerd in de kunstwerken van hun eigen kinderen, maar stonden ook gebogen over de ontwerpkaarten die medewerkers van het waterschap meegebracht hadden.

Het vervolg
Uiteraard gaan we verder aan de slag met de ideeën die de kinderen hebben gemaakt. Samen met de school gaan we bekijken welke ideeën haalbaar zijn en dus echt kunnen worden uitgevoerd. Leerlingen van de bovenbouw doen en denken daarbij mee, als echte adviseurs.

« Terug